Inchiriere spatii Lugoj

Administrație

WWF România: Eliminarea pasajelor pentru animale de pe autostrada Lugoj-Deva e o greşeală

WWF România: Eliminarea pasajelor pentru animale de pe autostrada Lugoj-Deva e o greşeală

Autoliv

Reprezentanţii World Wildlife Fund România au trimis un comunicat de presă prin care arată că eliminarea pasajelor pentru animale de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, e o greşeală, care pune în pericol siguranţa şoferilor şi biodiversitatea din zonă.

Proiectul de autostradă se intersectează cu un coridor ecologic extrem de important pentru carnivorele mari (și alte specii) între Carpații Occidentali (Munții Apuseni) și Carpații Meridionali din România; de altfel, acesta a fost identificat de către experți, în urma studiilor de teren aprofundate și analizelor GIS, drept ultimul coridor ecologic dintre cele două grupe de munți. Coridorul are o lungime de 150 km, dar a fost deja afectat și fragmentat din cauza infrastructurii de transport existente și a altor proiecte de dezvoltare din zonă. Conectivitatea ecologică oferită de acest ultim coridor verde este esențială pentru obținerea statutului favorabil de conservare a carnivorelor mari (un grup de specii protejate cheie  în rețeaua europeană de habitate și specii Natura 2000). În special, coridorul este crucial pentru a asigura viabilitatea populației de urși bruni din Munții Apuseni, care devine din ce în ce mai izolată de alte populații de urși din Munții Carpați, proces care duce în ultimă instanță la dispariția acestei specii din zonă.

“Intenția Ministerului Transporturilor de a elimina pasajele pentru animale pentru autostrada Lugoj-Deva pune în pericol siguranța conducătorilor și însoțitorilor auto, precum și biodiversitatea din zonă. Autostrada Lugoj-Deva intersectează un coridor ecologic esențial pentru urs, lup, râs și alte specii între Munții Apuseni și Carpații Meridionali, motiv pentru care pasajele sunt incluse în proiect pentru a asigura traversarea animalelor și a evita coliziunile. În plus, schimbările ar întârzia și mai mult realizarea autostrăzii, finanțată în proporție de 85% de Comisia Europeană.

WWF România alături de alți reprezentanți ai societății civile, care sunt în favoarea dezvoltării durabile a infrastructurii, consideră această nouă intenție o greșeală majoră cu implicații negative pentru oameni și mediu. Soluțiile tehnice prevăzute și bugetate deja în proiectul autostrăzii – viaducte, tuneluri și poduri verzi – fac parte din acordul de mediu obținut pentru autostrada Lugoj-Deva. Măsurile nu servesc doar  conservării naturii și protejării populațiilor de urs și alte carnivore mari care există și în Munții Apuseni, și în Carpații Meridionali, ci și siguranței civile, prin reducerea riscurilor de accidente cauzate de animalele sălbatice care vor pătrunde pe autostradă în lipsa acestor măsuri.
Orice schimbare în soluția tehnică actuală va duce la reluarea și revizuirea procedurii de evaluare de mediu deoarece nu ar mai respecta legislația europeană (Directiva Habitate), intrând astfel în ilegalitate. Reluarea procedurilor de evaluare și avizare ar putea întârzia implementarea proiectului chiar și ani de zile. Procesul de obținere și modificare a acordului de mediu pentru proiectul actual a durat aproximativ șase ani.
În ceea ce privește finanțarea, costurile acestor măsuri de infrastructură verde sunt eligibile în domeniile prioritare ale Programul Operațional Infrastructura mare (POIM) dedicate dezvoltării infrastructurii de transport, în contextul în care instituțiile europene consideră prioritară dezvoltarea infrastructurii verzi (rețeaua TEN-G) în paralel cu infrastructura de transport (TEN-T), așa încât biodiversitatea aflată în declin major în toată Uniunea Europeană să fie mai bine protejată. Întregul proiect de autostradă este, de altfel, co-finanțat de Comisia Europeană, prin Fondul pentru Coeziune, în proporție de 85%, diferența fiind asigurată de Guvernul României (de la bugetul de stat).
Sperăm ca Ministerul Transporturilor să reconsidere inițiativa pentru eliminarea măsurilor de atenuare a impactului asupra mediului convenite deja în soluția tehnică a autostrăzii Lugoj-Deva, ținând cont de toate implicațiile negative pe care le-ar avea la nivel general și să continue implementarea proiectului, așa cum a fost agreat deja de către toate părțile interesate. Justificarea oferită pentru revenirea la proiectul inițial, anume de economisire a aprox. 100 milioane de Euro, nu este întemeiată, un exemplu în acest sens fiind cazul autostrăzii Sibiu-Orăștie, unde soluția tunelului a fost respinsă din cauza costurilor ridicate, cu rezultate dezastruoase din toate puncte de vedere. Alunecările de teren provocate prin excavările operate pe acel sector au generat muncă suplimentară și creșterea exponențială a costurilor, precum și o șosea care este încă impracticabilă”, se arată în comunicatul WWF România.

Clic pentru a adăuga un comentariu

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Administrație

Mai multe în Administrație

Zece proiecte de drumuri din Timiș primesc finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală

Banatenii6 decembrie 2017

Cine se ocupă cu deszăpezirea pe drumurile din Timiș

Banatenii24 noiembrie 2017

Lucrări la drumurile din Banat. Unde se circulă cu restricții

Banatenii27 octombrie 2017

Consilierii județeni vor reglementa situația transportului de persoane până în 2019

Banatenii25 octombrie 2017

Cursă reluată spre Bucureşti, de la Aeroportul Timişoara

Banatenii24 octombrie 2017

Încep să pice primarii care au făcut afaceri cu Măran. Doi au ajuns la DNA. Câți mai urmează?

Banatenii19 octombrie 2017

Biroul Vamal de Interior Timiș are un nou sediu

Banatenii18 octombrie 2017

Consilierii județeni alocă bani pentru modernizarea și lărgirea mai multor drumuri din Timiș

Banatenii17 octombrie 2017

Consilierii judeţeni se întrunesc în şedinţă. Mai multe drumuri din Timiş intră în reabilitare

Banatenii11 octombrie 2017

Un consilier local din Timișoara “inventariază” gropile din drumurile municipiului de pe Bega

Banatenii2 octombrie 2017

Pe ce drumuri din Banat se circulă cu restricţii, din cauza lucrărilor de remediere

Banatenii29 septembrie 2017

Consilierii judeţeni din Timiş se întâlnesc în şedinţă, pentru a discuta vânzarea unor spaţii, desfiinţarea unor centre de copii şi alte proiecte

Banatenii22 septembrie 2017