Cultură

Expoziția „Pe urmele automobilului…în Lugojul de odinioară“ – Muzeul de Istorie Lugoj

Expoziția „Pe urmele automobilului…în Lugojul de odinioară“ – Muzeul de Istorie Lugoj

Autoliv

În perioada 27 aprilie – 7 iunie  2017 Muzeul de Istorie și Etnografie din Lugoj găzduiește o expoziție inedită dedicată istoriei automobilului în spațiul lugojean. Vă invităm să descoperiți parcursul excepționalei invenții patentată concomitent – sub nume de Motorwagen, Motorkutsche (trăsură motorizată) – în Germania de cei doi ingineri: Karl Benz (1885) și Gottlieb Wilhelm Daimler (1886). La începutul anilor 1900, automobilul pătrunde în Regatul Ungariei sub forma unui produs de lux, accesibil doar reprezentanților nobilimii și marilor industriași. „Regele șampaniei’ din Europa Centrală și membru al Clubul Auto Maghiar, Törley József va străbate, în călătoria sa de-a lungul Dunării Inferioare, cu automobilul Panhard în valoare de 18.000 coroane și Banatul Montan in 1903.

Ca urmare a înmulțirii numărului automobilelor, se depun eforturi considerabile pentru închegarea unei legislații unitare care să reglementeze circulația pe drumurile publice, obținerea permiselor pentru șoferi și introducerea unor semne de circulație (1908). Eficiența noului mijloc de transport este demonstrată lugojenilor de Gaspary Ődőn, mare proprietar din Fârliug, care va parcurge, în iunie 1911, distanța Budapesta – Lugoj în 7 ore și 30 minute. Printre primii posesori de automobile (mărcile: Puch, Renault, Mercedes, MARTA, Fiat) din Lugoj se număra Auspitz Wilhelm (cel care a construit Fabrica Textilă), Holzner Lajos, Martin Geza, Zoltán Medve (prefect al Caraș-Severinului), Daniel Nikolics etc.

Automobilul își face debutul, timid, în transportul public, după Primul Război Mondial, când asistăm la apariția taxiurilor (în concurență cu birjele), a curselor regulate de autobuze, atât în interiorul orașului, cât și în județ. În perioada interbelică piața românească este dominată de firmele americane care, în comparație cu cele germane, sunt mai ieftine și pot fi achiziționate în rate (Ford, Chevrolet, Chrysler Nash). Mult mai accesibile clasei de mijloc, automobilele se triplează ca număr în perioada interbelică, cele înmatriculate în capitala de județ Lugoj, crescând de la 90, în 1924, la circa 650, în 1940.

În condițiile unui adevărat asalt al mașinilor în mediul urban provincial, adoptarea unor reglementări de natură legislativă menite să atenueze acest impact, sunt mai mult decât necesare: codul rutier din 1921,  amenzile de circulație pentru claxonatul inutil, amplasarea unor semen de circulație etc. Cu acest prilej dorim să mulțumim colecționarilor (Ghinea C., Demeter D., Capotescu V. Cicos F.) care ne-au pus la dispoziție, cu multă amabilitate, fotografii, obiecte si în special doamnelor Schwertner A., Ardelean I. și Miklosik I. pentru sprijinul acordat.

Clic pentru a adăuga un comentariu

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Mai multe în Cultură

Zeci de artiști urcă pro-bono pe scenă la Festivalul de Folk de la Gărâna, pentru acoperirea cheltuililor cu refacerea locației care a ars

Banatenii10 august 2017

Opera monumentală a unui artist timişorean, pe pereţii unui oficiu de turism din Franţa

Banatenii28 iulie 2017
muzeu Lugoj

Muzeul de Istorie din Lugoj, apel pentru salvarea porților vechi de sute de ani

Banatenii28 iulie 2017

Şcoală de vară în Timiş, pentru studierea Holocaustului. Printre participanţi se află şi doi supravieţuitori

Banatenii24 iulie 2017

Semenic FestRock continuă şi în acest weekend. „Trenul Pierdut” se poate prinde în Poiana Lupului

Banatenii21 iulie 2017

VIDEO Jurnalistul britanic care a realizat documentarul Wild Carpathia, apel pentru salvarea Băilor Herculane: “Guvernul nu face nimic!”

Banatenii19 iulie 2017

A murit actorul care a primit “Oscar”, pentru rolul în care l-a interpretat pe bănăţeanul Bela Lugosi

Banatenii17 iulie 2017

Trupa CARGO urcă în premiera pe scena de La Capiţe, din Timişoara

Banatenii15 iulie 2017

Trupa „Timpuri Noi” deschide SemenicFest Rock de la Gărâna

Daniel Groza15 iulie 2017

Caransebeş, oraşul românesc cu cele mai multe sculpturi monumentale din Europa, realizate de artişti din întreaga lume

Banatenii10 iulie 2017

Amintiri dureroase! Cum au suportat copiii bănăţenilor deportarea în Bărăgan

Banatenii3 iulie 2017

Final de stagiune la Teatrul Naţional Timişoara, cu Rambuku de Jon Fosse

Daniel Groza3 iulie 2017